In het Operational Control Center Rail (OCCR) en OBI werken meer dan 300 medewerkers van verschillende spoorbedrijven 24/7 aan de verbetering van de spoorprestatie. In het kader van een grootschalige verbouwing is de totale ICT omgeving (backend- netwerk en front-end) vervangen en verbeterd. Verder zijn ook de noodstroomvoorzieningen uitgebreid.
OCCR ontwerp
Syracuse heeft hierbij het project management ICT van variantenstudies, ontwerp, aanbesteding, bouw en implementatie uitgevoerd. Daarnaast is veel aandacht besteed aan het opstellen van een sluitende SLA en ervoor gezorgd dat de gebruikers van het OCCR en de leverancier van de ICT diensten, ProRail structureel in gesprek zijn gekomen over de ICT dienstverlening.
In samenwerking met ICT productbeheerders en ICT architecten is eerst de architectuur bepaald en zijn de diverse (netwerk) ontwerpen opgesteld in samenwerking met Routz. Voor de noodstroomvoorzieningen heeft het ingenieursbureau Movares het ontwerp opgesteld.
Architectuur ontwerp van het OCCR
Om de verbouwing en ICT aanpassingen mogelijk te maken zijn eerst tijdelijke ICT- en noodstroomvoorzieningen gerealiseerd op diverse ProRail locaties waarna de verhuizing van de medewerkers mogelijk was. Na aanbesteding is de realisatie uitgevoerd door partners als ITN, T-Systems en Conclusion. Verder zijn specials als videowanden en complete crisis rooms door specialistische bedrijven en ingericht in goede samenwerking met de gebruikers van het OCCR en OBI.
Door eenvoudige drukken op een touchscreen, met voorgeprogrammeerde scenario’s, worden de ramen geblindeerd en starten de juiste schermen en camera’s op. Het is nu een verademing om hier te werken zonder je zorgen te maken over ondersteunende middelen.
Bron: comcross